معمار ایرانی هنر شرقی را به دیزنیلند برد!
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۵۰۷۴۴
این معمار باتجربه ایرانی اکنون مدتی است که به ایران رفت و آمد دارد تا تجاربش را به جوانترها منتقل کند. از جمله ویژگی آثاری که این معمار طراحی میکند حضور تم شرقی در آنهاست. در ادامه بخشهایی از گفتگو با او را مرور میکنیم.
از او سوال میکنم که چه شد وارد دیزنیلند شدید؟ باری دیگر از واژه «شانسی» استفاده میکند و بیان میکند: شانسی شد که به دیزنیلند رفتم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
جعفرینژاد ادامه داد: زمانی که وارد دیزنی شدم تمام کسانی که آن را ساخته بودند، هنوز زنده بودند. با آنها کمکم یاد گرفتم چگونه طراحی کنم و خلاقیت به وجود بیاورم. اکنون غیر از من دیگر کسی از افرادی که شانس کار کردن با آن اساتید را داشته، نیست؛ چون همه یا فوت کردهاند یا رفتهاند. زمانی که والتدیزنی ساخت تمپارکها را شروع کرد، هفت نفر از کسانی که در استودیوهای ساخت انیمیشن، کارتونهای دیزنی را میساختند برای طراحی تم پارکها آورد. این هفت نفر شروع کردند به آموزش و انتقال دادن آنچه که از خلاقیت و رویا در استودیوهای انیمیشن مطرح بود. من شاید آخرین نفری باشم که توانستم با آن اسطورهها کار کنم. آن اساتید شامل جان هنچ، رولی کرامپ، کن اندرسون و... بودند. کن اندرسون رییس کل انیمیشن دیزنی بود که من دو سال با او در نمایشگاه جهانی افریقا کار کردم. با جان هنچ نیز پروژههای زیادی داشتم که یکی از آنها در مراکش بود.
کپی نمیکنم، الهام میگیرم
در ادامه بحث استفاده از فضای معماری خاورمیانه و حتی گاهی استفاده از فضای محل قدیمی زندگیاش در اراک را با او در میان میگذارم. کمی مکث میکند و سپس میگوید: آهان ... در بازار فرانسه و تم پارک پاریس از معماری ایران استفاده زیادی کردم؛ البته اینطور نبود که بنای ساختمانهای ایران یا تهران را در آنجا پیاده کنم. بلکه بیشتر روحیه معماری اسلامی و خاورمیانه را اجرا میکردم؛ چون همانطور که گفتم من هیچ وقت کپی بلد نیستم و روحیهای که در محل مورد نظر به وجود میآوردم در فضا حس میشد و مخاطب احساس میکرد در آن لحظه واقعا در خاورمیانه یا مراکش است.
او در همین راستا خاطرهای را تعریف میکند و میگوید: نمایشگاه جهانی مراکش را که کار کردم پسری را دیدم که در یکی از کوچه باغهایی که طراحی کرده بودم نشسته است. به او گفتم اینجا چکار میکنی؟ گفت: «یاد خونمون افتادم»؛ در واقع به گونهای حس و حال محل زندگی آن پسر بچه در آن محل پیاده شده بود که یک مراکشی فکر میکرد در قلب آمریکا در خانه خودش است. اینگونه نیست که ساختمانها را درست همانگونه که هستند پیاده کنم. کار من همانند فیلم است؛ میتوان گفت از فضای محل مورد نظر الهام میگیرم. به همین دلیل معماران تم پارک اگر به عنوان مثال قصد پیادهسازی محیط و حال و هوای ترکیه را دارند، مخاطب باید احساس کند که در کوچه پس کوچههای آنجا راه میرود.
از او سوال میکنم که ایده طراحی معماری خاورمیانه را خودش پیشنهاد میداده یا از او درخواست میشده است؟ پاسخ میدهد: ایدههایی که میدادم همه دست خودم بود و کسی درخواست نمیداد، کسی هم با خلاقیتی که به کار میبردم مخالفت نمیکرد. اینکه من در یک پروژه از تم خاورمیانه استفاده میکردم، این ماهیت تنها برای یک قسمت بود، مثلا در تم پارک پاریس قسمت ورودیاش که بازار بود با تم خاورمیانه طراحی شده بود، سپس وارد فضای آفریقا میشدیم و بعدش قسمت کابوی آمریکا بود. درواقع هر بخش داستان خاص خود را داشت و انگار که از منطقهای به منطقهای دیگر مسافرت میکردیم.
۲۴۱۲۴۱
کد خبر 1300783منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: هنرهای تجسمی معماری هالیوود عربستان آرامکو باشگاه پرسپولیس ایالات متحده آمریکا لیگ برتر نوزدهم باشگاه استقلال دونالد ترامپ بازیگران سینما و تلویزیون ایران استان لرستان خودرو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۵۰۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کتیبه مقبره شیخ بهایی در حرم مطهر رضوی رونمایی و نصب شد
به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، کتیبه مقبره شیخ بهاء الدین محمد معروف به شیخ بهایی بصورت کتیبه ای سنگی به طول ۲۷۰ و عرض ۷۰ سانتی متر و ضخامت ۴ سانتی متر بالای مقبره او در میان آینه کاریهای رواق شیخ بهایی به همت سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی آماده و نصب شده است.
جنس این کتیبه اهدایی از سنگ مرمر سبز بدون رگه و در گوشههای آن تزئیناتی به صورت طلا کاری نیز کار شده است تا جلوهای شکوهمند به آن ببخشد.
در این کتیبه تاریخچه کوتاهی از زندگی این عالم پرآوازه که نقش بسزایی در توسعه حرم ملک پاسبان حضرت رضا(ع) داشته به صورت حجاری با روش سندبلاست با خطاطی استاد تعریفی و استاد توکلی آمده است و به معرفی تالیفات مهم، کارهای برجسته و شاگردان مطرح وی پرداخته شده است.
حضور شیخ بهایی در حرم امام رضا (ع) فصلی درخشان در تاریخ این مکان مقدس است چراکه خدمات ارزشمند او در زمینههای مختلف، از معماری و عمران تا مدیریت و تولیت، این مکان را به یکی از زیباترین و با شکوهترین اماکن مذهبی جهان تبدیل کرد.
از مسئولیت های شیخ بهایی در حرم مطهر حضرت رضا(ع) میتوان به «معماری و ساخت گنبد، گلدسته و ایوانها» و نیز مسئولیت روشنایی و مدیریت موقوفات اشاره کرد.
ساخت ساعت آفتابی، تألیف کتابهای متعدد در مورد شخصیت علمی و فضایل حضرت رضا(ع) و نیز تدریس علوم مختلف در حرم مطهر رضوی از دیگر فعالیتهای شیخ بهایی بوده است.
شیخ بهاءالدین محمد بن حسین عاملی معروف به شیخ بهایی (زاده ۱۵۷۱ در بعلبک، لبنان - درگذشته ۱۶۲۷ در اصفهان) دانشمند، عارف، شاعر، نویسنده، اخترشناس و معماری ایرانی-لبنانی بود که در علوم مختلفی از جمله ریاضیات، نجوم، فلسفه، معماری و موسیقی تبحر داشت و در زمان شاه عباس صفوی با مهاجرت به ایران، در دربار او به مقامات مهمی رسید.
محل مدفن شیخ بهایی در رواقی با نام خود این عالم است که در گذشته خود ایشان در آن محل تدریس داشتهاند و مقبره او از شمال به صحن آزادی از جنوب به رواق امام خمینی (ره) از مشرق به رواق دارالعباده و از مغرب به رواق دارالزهد راه دارد.
انتهای پیام/
کیانوش رضایی کد خبر: 1229174 برچسبها لبنان اصفهان ایران